skip to Main Content

7 factoren om medewerkers te motiveren

 

Wat drijft medewerkers om elke dag vol energie naar hun werk te gaan? Stel, iemand stelt jou deze vraag; wat zou jij als leidinggevende dan antwoorden? Elk persoon wordt gemotiveerd door andere triggers. De één krijgt energie van een jaarlijkse bonus, terwijl de ander juist zoveel mogelijk impact wil maken. Vaak is de drijfveer een combinatie van meerdere factoren. Waarbij geld in de meeste gevallen (zoals velen misschien denken) niet de grootste motivator is.

Ongeacht hetgeen wat medewerkers motiveert en drijft topprestaties te leveren; het moet altijd op een goede manier gemanaged worden. Kijk als manager niet alleen naar de beoordelingsscores, maar leer de mensen die je managet echt kennen. Wees specifiek over hoe je elk van hen gaat helpen hun doelen, wensen en aspiraties te bereiken.

Om u te helpen het meeste uit uw werknemersrelaties te halen, geven wij in deze blog 7 factoren die de werknemers motiveren en hoe u deze optimaal kunt inzetten.

1. Betrouwbaar leiderschap

Managers die achter hun medewerkers staan en oprecht benieuwd zijn naar de belangen van diegene – zullen het vertrouwen winnen van hun medewerkers. Die op hun beurt gemotiveerder worden om voor jou als manager te werken.

Vertrouwen is een krachtig motivatiemiddel. Een transparante communicatie tussen manager en medewerker zal zorgen voor meer resultaat. Daarnaast worden medewerkers enthousiast om zichzelf (verder) te ontwikkelen.

2. Relevantie

Vandaag de dag wil iedereen zich relevant voelen. Op het werk is dit niet anders. Men wil er toe doen. Het is belangrijk om werknemers te helpen hun relevantie te verhogen binnen hun werk. Als manager kun je hier inspelen door medewerkers duidelijk mee te nemen in de visie van het bedrijf en afdeling en aangeven wat zijn of haar rol hierin is.

3. Loopbaanontwikkeling

Misschien wel de belangrijkste motivatiefactor voor medewerkers in deze lijst: De mogelijkheid om door te kunnen groeien. Geef als manager/leidinggevende duidelijk aan welke doorgroeimogelijkheden er zijn. En ga hierover in gesprek; een medewerker kan namelijk hogere aspiraties hebben, dan jij als leidinggevende verwacht of aannam. Schrijf samen een carriere-plan en help je medewerker de gestelde doelstellingen te behalen.

4. Geen spijt

Mensen krijgen in hun carrière een handjevol kansen om hun uiteindelijke doel te bereiken. Hoe vaak ontmoet je mensen die succesvoller zijn dan jij, en je afvraagt hoe ze op dat punt zijn gekomen. Niemand wil spijt hebben van hun carrière-keuzes.

Laat medewerkers niet met gevoel van teleurstelling of falen rondlopen. Deel jouw eigen carrière-pad met hen, inclusief de mislukkingen en de zaken waar jij tegen aanliep. Door medewerkers het inzicht/de kennis te geven dat niets zonder slag of stoot gaat, zullen zij minder zwaar tillen aan hun eigen falen.

5. Stabiele toekomst

Veiligheid en zekerheid hebben; vooral in Nederland twee termen die heel relevant zijn. Iedereen wil een stabiele toekomst. Vooral in de huidige wereld die sneller dan ooit beweegt, zijn wij allemaal constant in een race tegen de klok. Wees als leidinggevende bewust van het bieden van veiligheid en stabiliteit in de manier waarop je medewerkers managet – en je zult zien dat hun motivatie stijgt.

6. Impact

Deze motivatiefactor ligt heel dicht tegen ‘er toe doen’ aan. Impact maken; het doen van werkzaamheden die een wezenlijke bijdrage leveren aan het uiteindelijke resultaat.

Zorg ervoor dat medewerkers impact maken. Ook op korte en lange termijn. Dit zal er aan bijdragen dat medewerkers veel gemotiveerder aan het werk gaan. Het geeft hun werk namelijk betekenis.

7. Geluk

Uiteindelijk is geluk één van de grootste drijfveren om te presteren. Geluk voedt het gevoel van eigenwaarde en geeft mensen hoop op een betere toekomst. We zijn bijna allemaal het slachtoffer van het te serieus nemen van ons werk. Laat medewerkers af en toe een stap terugnemen. Trek ze uit de waan van de dag, en neem ze mee in de gezamenlijke reis die je samen aflegt. Laat medewerkers vreugde en voldoening ervaren.

Ga als manager er nooit van uit dat je medewerkers gelukkig zijn. Om hun baan te beschermen, zullen ze vaak zeggen dat het goed gaat en hun beste glimlach op zetten. Zorg dat je tijdens persoonlijke gesprekken de juist vragen blijft stellen. En vooral goed doorvraagt om te achterhalen hoe gelukkig je mensen eigenlijk zijn.