Wat is quality assurance?
Quality assurance is een proces binnen bedrijven dat ervoor zorgt dat producten, diensten en processen voldoen aan bepaalde normen en kwaliteitseisen. In het Nederlands wordt quality assurance ook wel kwaliteitswaarborging genoemd. Het proces is gericht op het voorkomen van eventuele fouten of gebreken. Voorkomen is namelijk beter dan achteraf fouten te moeten herstellen.
Het belang van quality assurance
Quality assurance is dus niet alleen belangrijk bij de oplevering van een product, maar ook al tijdens het productieproces. Door goede kwaliteitswaarborging gaat klanttevredenheid omhoog en het zorgt voor efficiëntere bedrijfsprocessen. Het voorkomen van potentiële fouten door een goed quality assurance systeem kan een bedrijf ook veel kosten schelen.
Voor iedere sector zijn er andere standaarden als het aankomt op kwaliteitswaarborging. Deze zijn allemaal beschreven zodat deze makkelijk nageleefd kunnen worden door alle partijen. Voor de zorgsector staan de kwaliteitsstandaarden bijvoorbeeld beschreven in de HIPAA en die van de IT sector in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
Het verschil tussen quality assurance en quality control
We hebben geconstateerd dat quality assurance zich focust op het voorkomen van fouten tijdens het productieproces en de oplevering. Maar er bestaat ook zoiets als quality control, dus wat is precies het verschil?

Quality control is precies het tegenovergestelde van quality assurance. Bij quality control ligt de focus volledig op het identificeren en oplossen van fouten na de oplevering van een product. Dit wordt gedaan door middel van inspecties, tests, noem maar op. Quality control kost een bedrijf dus veel meer geld dan een goed quality assurance proces, waarvan goede medewerkers een groot deel uitmaken.
Op zoek naar een nieuwe uitdaging, bijvoorbeeld als kwaliteitscontroleur of monteur technische dienst? Bekijk onze vacatures voor uitvoerende functies.