skip to Main Content

Millenials vs Gen Z

19-3-2020 door Sharon Huzink

Een nieuw decennium is aangebroken. 2020 lijkt een groot keerpunt te zijn. Niet alleen op onze kalenders, maar ook in de kandidatenpool voor bedrijven. Dit heeft te maken met de komst van Generation Z binnen de arbeidsmarkt. Eerder hebben we al eens geschreven over hoe om te gaan met millenials; nu is generation Z – iedereen die na 1995 is geboren – aan de beurt.

Deze post-millenial generatie is divers, wereld georiënteerd en digitaal (internet) beter onderlegd dan elke generatie hiervoor. Swipen op een smartphone is voor hen even natuurlijk als lopen en praten.

Deze generatie zag bedrijven als Tesla, Airbnb, Amazon en Uber huidige markten doen verschuiven en is opgegroeid met de discussies omtrent klimaat-verandering. Daarnaast zijn zij getuige van de snelste technologische ontwikkeling ooit.

60% van deze generatie geeft aan een positieve invloed te willen hebben op de wereld van nu. Veel planetaire / globale problematieken worden voorgelegd aan deze generatie om er wat mee te doen. Een zware last die op hun schouders rust.

Maar wat betekent dit allemaal voor bedrijven en het werven van de volgende generatie? Hoe kunnen recruiters hun strategieën diversifiëren om niet alleen Babyboomers en Millennials aan te trekken, maar ook om ruimte te maken voor de nieuwkomers op de arbeidsmarkt?

Glassdoor (een online platform waar medewerkers anoniem werkgevers kunnen beoordelen) heeft een onderzoek gedaan en heeft het samengebracht in één handige infografic die u kunt downloaden, printen, markeren of posten om u en uw team te helpen de concurrentie voor te blijven: https://library.glassdoor.com/c/millennials-v-gen-z-infographic

Als je nu denkt: “Ik heb het veel te druk met het maken en uitvoeren van verschillende wervingsstrategieën voor Generation Z.” Dat begrijpen we volkomen. Het loont zich echter wel om de nuances tussen Millenials en Generation Z te begrijpen. Al zijn de verschillen wellicht klein, ze leiden tot duidelijk verschillende gewoonten in termen van arbeidsethos, en het voleen van verantwoordelijkheden binnen de werksferen. Recruiters die deze verschillen goed door hebben, maken meer kans om toptalent uit de Generation Z aan te trekken. En nog veel belangrijker: Te behouden.

Benieuwd hoe wij omgaan met de verschillen tussen de verschillende generaties en hoe Nijwald jullie hierbij kan helpen? Neem contact met mij op.