skip to Main Content

Meer dan alleen een CV

 

De juiste kandidaat voor een openstaande vacature vinden; één van de grootste dilemma’s voor veel werkgevers op dit moment. “Goede loyale werknemers zijn schaars” wordt vaak gezegd. Het heeft veel te maken met de huidige maatschappij waarin we ons momenteel begeven. Alles gaat snel; de technologische ontwikkelingen schieten je om de oren. Heb je net een nieuwe smartphone gekocht, dan ligt het nieuwere model alweer in de winkel. We worden constant geprikkeld om nieuwe keuzes te maken door allerlei factoren om ons heen. In de arbeidsmarkt is het niet veel anders. Zo lijkt de tijd waarin werknemers 10 jaar of meer op hun plek blijven zitten voorbij te zijn.

Gelukkig zijn, aanwezige doorgroeimogelijkheden en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling zijn veelgenoemde ‘eisen’ voor de werknemer anno 2018. Door krapte op de arbeidsmarkt en de ‘macht’ die zich momenteel bij werknemer begeeft, ligt er een enorme uitdaging voor werkgevers om passende kandidaten te vinden. En dan hebben we het vooral niet over een aansluitend CV.

Onze visie op recruitment

Uiteraard biedt een CV goede informatie om een eerste inschatting te krijgen of een kandidaat op basis van (werk)ervaring en/of opleiding geschikt is voor een openstaande vacature.

Echter is het veel belangrijker om een kandidaat te vinden die matcht bij het bedrijf, de bedrijfscultuur en de mensen waarmee hij/zij dagelijks samenwerkt. Daarnaast moeten de taken binnen een functie zorgen voor (positieve) energie. Er moet een natuurlijke gedrevenheid aanwezig zijn om de werkzaamheden goed en zorgvuldig te willen uitvoeren. ‘Werknemers fluitend naar hun werk laten gaan’… Dat moet het doel zijn.

Vooronderzoek en investering

De grootste valkuil bij werkgevers is vaak gemakzucht. Als een organisatie een nieuwe machine aanschaft wordt er in het voortraject behoorlijk geïnvesteerd om de juiste specificaties in kaart te brengen, terwijl een vacature al heel snel opgesteld wordt zonder enige toetsbare argumenten. Gek eigenlijk, want een extra werknemer of werknemers vergen een veel grotere investering en brengt veel grotere juridische aspecten met zich mee.

Voordat er überhaupt een vacature of functieomschrijving wordt geschreven valt de grootste winst te behalen valt bij het bepalen wie of wat daadwerkelijk gezocht moet worden. Door op voorhand de juiste vragen aan de juiste mensen te stellen om zo goed in beeld te krijgen welk persoonlijk profiel is vereist voor een nieuwe functie, kan er een veel gerichtere vacaturetekst worden opgesteld.

Hoe bereik ik mijn ideale kandidaat?

Nadat er een duidelijke functieomschrijving en persoonlijk profiel is gedefinieerd, weet je wie je zoekt… Nu rest er nog één ding: Kandidaten vinden. Dit wordt gerealiseerd door de vacature uit te zetten op communicatiekanalen waar jouw ideale kandidaten zich begeven. En deze op een aansprekende manier benaderen.

Het gebruik van de juiste woorden als trigger wordt vaak onderschat. Voor de één is goede sfeer op de werkvloer heel belangrijk, terwijl een ander persoon juist heel erg geprikkeld wordt door aanwezige doorgroeimogelijkheden. Daar moet de desbetreffende vacaturetekst en uitingen op de communicatiekanalen naadloos op aansluiten. Daarom is het in kaart brengen en opstellen van een gewenst persoonlijk profiel zo’n essentieel onderdeel van het hele werving-proces.

Onze kennis en ervaring

Als specialist in recruitment, werving en selectie helpen wij jou als werkgever bij het vinden van juiste kandidaten. Wil je dat wij hierbij ondersteunen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.