Recruitment trends voor 2020
Het succes van een organisatie is afhankelijk van diverse factoren, de manier waarop je jouw personeel werft is essentieel: Zonder goede medewerkers is de kans op zakelijk succes immers behoorlijk klein.
Kijkend naar de huidige arbeidsmarkt zien we dat er een groot tekort is aan technische professionals, denk aan bijvoorbeeld sales-, project- en mechanical engineers. Vanwege deze krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk om jouw recruitmentproces optimaal in te richten en om goed te blijven inspelen op de laatste ontwikkelingen.
In dit artikel geef ik 4 trends voor 2020 waar jouw manier van werven op ingericht kan (lees: moet) worden:
1. Werven met vrijheid
In de zeer ‘overspannen’ recruitmentwereld kan jij het verschil maken door onder andere je kandidaten meer te bieden. Zo is uit een onderzoek in 2019 door de International Workplace Group gebleken dat 80% van de ondervraagden de voorkeur geven aan een baan met veel flexibiliteit en vrijheid.
In hetzelfde onderzoek antwoordt 85% van de bedrijven dat de productiviteit op hun werkplek zelfs is toegenomen door meer flexibiliteit.
De mogelijkheid bieden van thuiswerken kan helpen om een voordeel te behalen ten opzichte van bedrijven die functies aanbieden waarin deze vrijheid niet is opgenomen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de functie en is het meest geschikt voor werknemers die eenvoudig op afstand kunnen werken.
2. Werving buiten je doelmarkt
Door het tekort aan werknemers die ‘op papier’ gekwalificeerd zijn voor specifieke functies moeten werkgevers ook buiten hun traditionele doelmarkten kijken. Dit betekent dat de werving niet altijd gebaseerd hoeft te zijn op eerdere werkervaring, maar op het groeipotentieel van een kandidaat en het vermogen om te worden opgeleid.
Werkgevers dienen zich ook te richten op vaardigheden die essentieel zijn om succesvol in de functie te worden – ook wel overdraagbare vaardigheden genoemd. Voorbeelden daarvan zijn betrouwbaarheid, sterke communicatieve vaardigheden, organisatorisch vermogen, aanpassingsvermogen en leiderschap.
3. Videowerving
Video wordt steeds vaker gebruikt door organisaties in hun wervingsstrategie om de functie toe te lichten en de cultuur, missie en waarden van de organisatie onder de aandacht te brengen. Video kan een onderscheidende tool zijn van je employer branding, noodzakelijk in de huidige arbeidsmarkt voor een voorsprong op je ‘concurrenten’ bij het werven van medewerkers.
4. Automatisering
Technologie wordt steeds capabeler en het handmatig doorspitten van elk cv is verleden tijd. Automatisering (bijvoorbeeld het gebruik van de recruitmenttool binnen Linkedin) helpt bij het screenen en selecteren van kandidaten. Daarnaast levert het je tijdswinst op zodat jij je kunt richten op het persoonlijke contact.
Dit jaar biedt veel kansen en uitdagingen in het recruitment. We hopen dat deze trends en aanbevelingen je hierbij inzichten geven. Mocht je hierover van gedachten willen wisselen, dan kom ik graag met je contact.
Tel: (06) 83 50 05 15 / E-mail: [email protected]